Er zou een mooie Netflix-serie gemaakt kunnen worden van dit seizoen.’ Zo wordt er door de spelers van Skunk heren 1 teruggekeken op het seizoen 2022-2023. Op zaterdag 15 april begon de ware apotheose van Eerste Divisie B. Skunk ging op bezoek bij degradant Donki Sjot terwijl concurrent Gemini-Kangeroes af mocht reizen naar Groot-Ammers. De Veghelse heren moesten de volle buit pakken en hopen dat VC WIK een setje wist te winnen om zichzelf kampioen te mogen noemen.

Aangezien Pepijn (ik dus) in de wedstrijd tegen Limax mijn duim goed had gekneusd en daarom een aantal trainingen heeft gemist, kan ik vrij weinig melden over de trainingen aanlopend naar de laatste competitiewedstrijd. Wat ik wel kan melden is het volgende:

• Robbert is door zijn enkel gegaan;
  • Yannick zijn knie heeft flink vocht gevangen en heeft daardoor de helft van de trainingen overgeslagen;
  • Pepijn kon eindelijk weer meedoen, maar was getroffen door mannengriep en heeft maar 1x getraind.

Oude bekende Mali, die eerder dit seizoen naar Turkije vertrok voor volleybal, heeft zich weer aangesloten bij de Veghelse ploeg om te helpen met het opvangen van de huiliehuilie-golf die door het team heerst. Daarnaast is met toevoeging van Bart nog een oude bekende (veel oudere) aan de selectie toegevoegd. Dit maakte de selectie zo groot, dat er tijdens het inspelen niet over de breedte van het veld begonnen kon worden. Nog nooit meegemaakt dit seizoen.

De eerste competitiewedstrijd van het seizoen werd met 3-1 gewonnen van Donki Sjot, dus het was wel duidelijk dat een snelle 4-0 niet vanzelfsprekend zou zijn. Skunk begon wat gespannen aan de wedstrijd en wist 9 van de eerste 10 punten van Donki Sjot te scoren in set 1. Gelukkig kwam het team langzaam terug in de flow en werd set 1 gewonnen met 20-25. Eigenlijk is het setverloop niet zo boeiend want minder dan 4-0 was niet genoeg. Veghel won met 4-0, soms wat gemakkelijk, soms wat moeizaam. Onder luid gejuich van het in grote getale meegekomen publiek kon begonnen worden aan het nagelbijten in de kantine.

Setstanden

20-25, 14-25, 17-25, 22-25

De spanning was om te snijden. Gemini-Kangeroes stond 3-0 voor in sets en de laatste set was onderweg. Special thanks naar de beheerder van het instagramaccount van VC WIK Heren 1 die ons (letterlijk) punt voor punt verslag gaf van de allesbeslissende laatste set aan Finn. Na een tijdje stond het 21-19 voor Groot-Ammers, terwijl ze in eerdere sets niet boven de 18 zijn gekomen. Ik denk dat wel duidelijk was wat voor ongekende sfeer er in sportcafé de Misse hing toen de score doorliep naar 25-25. Uiteindelijk trok Gemini-Kangeroes aan het langste eind en wist met 25-27 het kampioenschap veilig te stellen. Geen kampioen en nog erger, een vrij weekend weg. Grote teleurstelling voor de mannen uit Veghel, die met geschreeuw uit frustratie naar de kleedkamer afdropen.

Ook al is het seizoen niet geëindigd zoals gehoopt, toch is er genoeg sprake van trots. Met een gehavende selectie die enorm gewisseld is door het seizoen heen is de beste eindnotering van Skunk heren 1 ooit neergezet. 79 punten uit 22 wedstrijden en een tweede plaats in de 1e divisie. Op 29 april komt er dus nog een extra aflevering in de Netflix-serie van Skunk. Heren 1 mag het opnemen tegen thuisploeg Compaen, EVV Elburg en het Nijmeegse Pegasus om toch nog een plaatsje in de Topdivisie te bemachtigen. De hele dag volleybalvertier in het pittoreske Oostzaan. Mocht je zin hebben in een dagje volleybalstrijd, we kunnen het publiek goed gebruiken!