Oorsprong
In 1963 begon de Algemene Sport Vereniging Nautilus in vereni­gingsverband met een sectie volleybal. Vanaf seizoen 1964/65 werd aan de NEVOBO-competitie deelgeno­men. Einde jaren '60 speelden zelfs 2 dames- en 2 herenteams in de 1ste en 2de klasse. In de loop van 1970 kwam er een grote crisis in deze activi­teit van Nautilus. Het Brabants Dagblad schreef op 6 juni 1970: "Volleybal Nautilus gaat ter ziele, wegens gebrek aan kader en verdere begeleiding".

Dit achteloos afschrijven van het volleybal in Veghel zat enkele heren van deze vereniging niet lekker en in de zomer van 1970 richtten zij, wel wat amateuristisch, zelf een vol­leybalclub op. Het waren de heren: Martin Vissers, Peter Vogels, Henk Kerstens, Geert van den Berg, Frank Velthoven, Gijs van den Broek, Peter van Doorn, Pieter Vonk, Jos van Leur en Jos Hertoghs. Zij noemden hun vereniging de Volleybal Club "SKUNK". De Algemene Sportvereniging Nautilus gaf bij de NEVOBO te kennen, dat er een naamsverandering had plaatsgevon­den. V.C. Nautilus werd V.C. SKUNK en hierdoor kon men al in het seizoen 1970/71 in dezelfde klasse met de NEVOBO-competi­tie doorgaan. De vorming van een bestuur vonden zij vooreerst niet nodig! Pas per 1 oktober 1972 kwam er via de NEVOBO een officiële status aan de Volleybal Club SKUNK door middel van statuten.

Men kwam spontaan aan de naam "SKUNK". "To skunk" werd in het Amerikaans gebruikt als: iemand in een wedstrijd overrompelend verslaan, zonder hem een tegenpunt te gunnen. Dat was dan ook meteen de uitgezette doelstelling!